VLCSocial: Receptes per a comunicar la revolta i els moviments socials

Accediu a l’original de la notícia ací.

Les lluites socials i ciutadanes ja existien abans d’Internet, i molt abans de les crisis del segle XXI i del XX. Però la primavera àrab i el moviment dels indignats i empobrits a tot el món han ficat al primer plà de l’opinió pública les manifestacions del descontent. Es parla d’altra forma de comunicar, la conceptualitzen com ‘periodisme ciutadà’ o ‘alternatiu’ i ve de la mà de les noves tecnologies i xarxes socials. Però gran part dels moviments socials de la Comunitat Valenciana, molts dels quals existeixen des de fa 30 anys, no han assolit encara el repte de comunicar bé, que és bàsic per a obtindre major presència en l’opinió pública valenciana i en els mitjans de comunicació referents o dominants que continuen marcant l’actualitat.

Vlcsocial, 10 de diciembre de 2011. Aquesta és una preocupació cada vegada major dels representants de l’àmbit social valencià, sobre tot en temps de crisi quan tots tirem en falta l’escàs recolçament mediàtic. I mostra d’aquest interés per millorar els procesos comunicatius és el llibre ‘Comunicant la revolta. Moviments socials i mitjans de comunicació al País Valencià’ del professor i sociòleg de la Universitat de València, Xavier Ginés Sánchez, que acaba de ser publicat per Edicions96 en la seua col·lecció L’Entorn.

És una bona eina que mesura l’opinió dels professionals del periodisme al voltant de com es comunica des dels moviments socials valencians, que dóna pistes sobre com millorar els procesos de comunicació externa i sobre quines han estat les errades més comunes de les organitzacions socials valencianes en els procesos comunicatius.

Xavier Ginés ha entrevistat una vintena de professionals de la comunicació de mitjans i moviments socials referents como són Xavi Sarriá, Rosa Solbes, Juli Esteve, Rubén Fernández Arzmendi, Josep Gavaldà i Esteve, Violeta Tena, David Segarra, Rosa Brines, Manolo Gallego, Sergi Pitarch, Andreu Ginés, Xurxo Estévez, Pasqual Requena, Hèctor Sanjuán, Paco Sanz, Jaume Nualart i Juan Bordera.

Consells dels periodistes per a millorar la presència mediàtica

Algunes de les receptes que el periodistas proporcionen per a millorar la presència de l’àmbit del social als mitjans de comunicació són: plantejar estratègies d’apropament a les persones dels mitjans que puguen ser més sensibles; dissenyar estratègies de comunicació professionalitzades i utilitzar les tècniques de la comunicació comercial; invertir en comunicació per a ser capaços de transmetre a la societat el que estàs fent; tindre interlocutors reconeguts i una agenda clara, ademés de mantindre contacte fluït i regular amb els periodistes, com el que pot tindre un partit polític o el gabinet de premsa d’una conselleria.

Vlcsocial, ‘bon exemple de com fer informació de caràcter social’

En la seua entrevista, la periodista de Televisió Valenciana y coordinadora del programa ‘Solidaris’ de Canal 9, Rosa Brines, menciona Vlcsocial com iniciativa de referència per a comunicar l’àmbit del social a la Comunitat Valenciana. ‘La agència Valencia Social creada per la companya Núria Tendeiro, és un bon exemple de com fer informació de caràcter social’, assenyala la periodista valenciana.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s